Open Bredase kampioenschappen - Breda (NL)

Datum: 04-11-2012
Van den Herrewegen Jitse 1° plaats
Bruggeman Jef 1° plaats
Van Assel Brecht 1° plaats
Bruggeman Sien kamp verloren

Reporter: Eddy Bruggeman

Vroeg uit de veren op zondagmorgen 4 november voor enkele Herzeelse judoka’s en trainer Michel Van Assel, want er staat een rit naar Breda (Nl) op het programma, nl de open Bredase Kampioenschappen! Dit is een tornooi met 550 deelnemers op 8 matten.

Sien Bruggeman moest al om half negen ter plaatse zijn voor de weging. Sien had zoals altijd wanneer ze in Nederland moet aantreden heel veel zenuwen en dat komt haar nooit ten goede! Om half 10 mag zij de mat al onveilig maken, ze verliest haar 1e kamp. Ook haar 2e kamp kan ze niet scoren, voor Sien zit het er dan ook al vlug op.

Brecht Van Assel en Jef Bruggeman moeten praktisch op dezelfde tijdstippen kampen! Papa Bruggeman wordt door meester Michel uit de tribune geplukt om Jef te gaan coachen, terwijl meester Michel Brecht coacht. Jef zit in een poule van 5 judoka’s, Jef valt het liefst heel vlug aan! Dus van zodra hij begint, ogen gefocust op de mat, want bij Jef kan een kamp heel vlug gedaan zijn! Dit was nu ook zo in enkele kampen, hij wint overtuigend zijn 4 kampen. De 1e gouden trofee is binnen voor Judoclub Herzele.

Brecht Van Assel is er ook meer dan klaar voor, hij concentreert  zich ten volle op de wedstrijden van zijn tegenstanders. Brecht wint zijn 1e kamp al na enkele seconden met een mooie yoko tomoe nage. In zijn 2e kamp is het wat moeilijker, de Nederlanders hebben Brecht bezig gezien! Maar ook deze kamp wint hij. Nog één te gaan! Zijn laatste tegenstander is een stuk groter dan Brecht, maar dit is geen probleem! Brecht scoort met een mooie armklem, de tegenstander moet al vlug afkloppen en de 2e gouden trofee is binnen!

Ondertussen is ook Jitse Vandenherrewegen en familie toegekomen voor de weging en kunnen zij ook de wedstrijd van Jos Bruggeman volgen. Jos is toch wel wat zenuwachtig, in Nederland is hij 1e jaarskadet, dus ook andere regels, hier is wurgingen wel toegestaan. Jos is ook wel gerustgesteld dat zijn meester Michel aan de kant van de mat staat om hem te coachen, dit stelt hem ook geruster! Meester Michel kan hem raad geven! Jos treedt aan in een groepje

van -34kg, met een poulesysteem (2x3) en dan gekruiste finale

Hij kan zijn 1e kamp winnen door een prachtige omdraaitechniek sankaku en dan een houdgreep in te zetten (been te nemen). In zijn 2e kamp komt hij uit tegen Ward Depelseneer uit Gooik. Hij kent deze jongen via talententrainingen  en Jos weet dat het supermoeilijk zal worden om te scoren tegen deze 1-jaar oudere Brabantse Kampioen uit België. Jos kan enkele aanvallen van Ward heel goed ontwijken, maar Ward is de betere! Jos verliest deze kamp.

Wat peptalk van meester Michel en papa en Jos is al opnieuw klaar voor zijn 3e kamp! Hier moet beslist worden of hij doorgaat naar de finale of voor de 3e plaats. Als Jos zijn 3e kamp wint, mag hij aantreden in de finale! Jos is supergemotiveerd, hij gebruikt zijn favoriete beentechniekjes en hij wint! In de finale komt hij opnieuw Ward tegen. Jos weet wat hem te wachten staat. Hij is heel relaxt, Ward kan 2 yuko’s scoren maar nog is het niet gedaan. Enkele seconden voor het einde kan Jos toch scoren, spijtig geen waza-ari… een yuko! Jos wordt 2e op dit tornooi, hij heeft zijn gouden plak van vorig jaar goed verdedigd, Jos gaat dit jaar met de zilveren trofee naar huis.

En dan kijkt iedereen uit naar Jitse Vandenherrewegen! De Nederlanders beginnen deze Herzeelse judoka al goed te kennen (Jitse gaat heel regelmatig naar judowedstrijden in Nederland en staat daar ook veel op het podium). Het 1e kamp is heel moeilijk voor Jitse, aanvallen van Jitse worden door de tegenstander heel goed opgevangen. Jitse scoort niet maar wint toch op beslissing. De volgende 3 kampen verlopen heel wat soepeler! Jitse is enkel tevreden met de hoogste score … Ippon! Zijn favoriete worp Ippon sea Nage, past hij toe met alle gevolgen… Jitse wint telkens met grote overtuiging! In de finale zelfs naar enkele seconden! Subliem! Hij mag terug een plaats zoeken op de kast voor zijn mooie gouden trofee!

Moe maar heel tevreden keren de Herzeelse Judoka’s terug naar huis.

$p$p$p$p
$p$p