14e Open Westbrabantse kampioenschap - Wouw (NL)

Datum: 04-03-2012
Bruggeman Jef 1° plaats
Van den Herrewegen Jitse 2° plaats
Staelens Kianu 5° plaats
Bruggeman Sien 5° plaats
Bruggeman Jos kamp gewonnen

Verslag: Eddy Bruggeman

Met 5 judoka's van de club zijn we gisteren afgezakt naar Wouw in Nederland, een mooi toernooike met 9 wedstrijdmatten en een 800 deelnemers. Kianu Staelens was aan zijn laatste wedstrijden bezig toen ik (Eddy Bruggeman) toekwam. Hij behaalt een 5e plaats, Wouw was een meetmoment voor judoka's U17 in Nederland en hierdoor waren deze overduidelijk in meerderheid aanwezig.

Op de middag is het de beurt aan Jos Bruggeman, hij is in Nederland 1e jaar kadet, een groot verschil dus met België! De wedstrijdduur was daar 3 min en bij gelijke stand kwam daar ook de golden score bij (2min). Ook het gewicht was een groot minpunt, Jos zit in de laagste gewichtscategorie in Nederland -34kg en weegt maar 29,8kg. Daarnaast was het even schrikken...verwurgingen zijn daar ook al toegelaten. Aangezien Jos daar niet op voorbereid was, ondervond hij dit dit onmiddellijk in zijn eerste kamp. Hij moest daardoor met een verdedigende houding hierop vechten en aandacht voor hebben. Zelf kon hij het niet toepassen. (te weinig kennis)

Jos wint zijn 1e kamp  met waza-ari , 2e kamp verliest hij in de golden score  door een shido, waardoor de tegenstander een yuko krijgt. Video-analyse moet duidelijk maken wat de fout is. Na wat oppeptalk heeft hij terug goede moed om er in de herkansing in te vliegen, hij wint dus met houdgreep. De 4e kamp  verliest Jos opnieuw in golden score op beslissing . Jos kon 2 x een houdgreep inzetten, maar de tegenstander kon het been grijpen. Anderzijds, werd Jos steeds bedreigd door verwurgingen, waardoor Jos fel moest verdedigen. Doordat er 3 scheidsrechters waren, werden de vlagjes bovengehaald. Spijtig geen podiumplaats dus voor Jos, maar hij heeft supergoed gewerkt.

En dan is het de beurt , tegelijk natuurlijk op 3 verschillende matten,  aan Jitse Vandenherrewegen, Sien en Jef Bruggeman. Jitse moet al heel vlug aantreden, hij wint zijn  eerste 3 kampen met heel veel overtuiging, in elk kamp is hij duidelijk de betere. 4e kamp wordt dus de finale, Jitse hoopt op een 1e plaats! In Nederland is hij telkens op beslissing 2e geworden, hopelijk nu dus niet het geval. Maar Jitse en zijn partner zijn elkaar waard, af en toe de één beter of de ander en dan opnieuw omgekeerd. Het wordt dus weer de keuze van de scheidsrechter  (Toevallig maar één scheidsrechter,  in de finale dan nog!)  en Jitse wordt opnieuw 2e. Supergedaan dus ook!!

Sien Bruggeman had wat zenuwen maar zag het toch wel zitten. 1e kamp is ze duidelijk de betere en wint ze  met Yuko, na een beenveeg. Haar 2e kamp verliest ze op beslissing tegen de latere winares van de poule  (geen punten gescoord) . Bij de herkansing moet ze tegen een meisje die ze kent, Sien stapt gewoon mee en wordt  onmiddellijk  geveegd. Niet zo goed dus! Duimen op volgende keer een beter resultaat!

Als allerlaatste was het de beurt aan Jef Bruggeman, hij zit in een poule van 5. Hij moet 4 keer kampen, allevier zijn kampen wint hij overtuigend met ippon. Een eerste plaats dus! Jef is in de wolken!

$p$p