16e "Houvast" judotornooi - Mierlo (NL)

Datum: 14-05-2011
Van den Herrewegen Jitse 2° plaats
Bruggeman Jef 5° plaats
Bruggeman Jos 5° plaats

Met 3 judoka’s was Herzele op zaterdag 14 mei aanwezig.

Jiste Van Den Herrewege had 24 tegenstanders in zijn groep van -38 kg. Hij begon zeer goed, met een mooie schouderworp, in zijn eerste kamp. Doordat Jitse op zijn knie de beweging afmaakte was deze ongeldig. Erger nog, hij kreeg een fout tegen. Dit tot 3x toe. Op 23 seconden voor het einde kon hij dan toch een correcte schouderworp uitvoeren en won dus verdient met Ippon. Zijn volgende kampen was Jitse duidelijk de beste (2x ippon) en in de finale ging het gelijk op.

Door een minder einde in de kamp, wees de scheidsrechter de tegenstander aan als winnaar. Een knappe 2e plaats voor Jitse.

Jos Bruggeman begon als eerste in een groep van 32. zijn eerste 2 kampen won hij mooi met een schouderworp en houdgreep. Zijn derde kamp verloor hij met houdgreep. Jos herpakte zich goed en met wat peptalk van coach Andy won hij zijn 4e kamp. Voor de 3e plaats werd snel een yuko tegen gescoord. Hierdoor nam Jos enig risico en in de laatste seconde kreeg de tegenstander nog een waza-ari. Een verdiende 5e plaats voor Jos.

Jef Bruggeman mag in België nog niet vechten en dus was hij gebrand om zich te tonen in Nederland.

Zijn eerste 3 kampen won hij mooi na een veegbeweging en houdgreep + offerworp. Echter, zijn volgende tegenstanders hadden iets meer wedstrijdervaring en dwongen Jef snel in de fout. De openingen werden afgestraft met 2x Ippon. Jammer voor Jef. Ook voor hem een 5e plaatst.

Voldaan van hun prestaties en de beker van Jiste kijken ze al uit naar hun volgende wedstrijd: Venray.