Westbrabantse jeugdkampioenschap - Wouw (NL)

Datum: 07-03-2010
Van den Herrewegen Jitse 1° plaats
Bruggeman Jef 1° plaats
Peralta Andres 2° plaats
Bruggeman Sien 3° plaats
Peralta Gillian kamp verloren

Met 5 pupillen en 1 miniem ging Judoclub Herzele Internationaal. Slechts 1 meisje ….. volgende keer beter hé meiden! (volhouden!) Een sterk bezet tornooi (760 ingeschrevenen) voor judoka’s van 6 jaar tot 19 jaar.

Sien kwam zwak aan de start en verloor met 3 strafpunten. In haar 2e gelijk opgaande kamp veloor ze met ippon. Na inspreken van haar coach Andy kon ze niet scoren voor haar 3e kamp, maar won op beslissing (2 tegen 1). Haar 4e kamp veloor ze met houdgreep net voor het eindsignaal. Sien werd 3e in haar

Jef keek enorm uit naar deze wedstrijd. In België is hij te jong (7 jaar) en wou zich tonen. Zijn eerste kamp won hij overtuigend, op zijn gekende rustig manier met 2x waza-ari. Zijn volgende 2 kampen waren vrij kort: Ippon en houdgreep. Zijn gehoopte eerste plaats was binnen! Jitse kwam ook uit in een poule van 5 en trad op dezelfde mat 4 aan als Jef. (maar liefst 9 wedstrijdmatten!) En het was alsof hij met Jef had afgesproken “om ter snelst scoren met ippon”. Zijn eerste wedstrijd duurde welgeteld 4 seconden! Idem in zijn tweede kamp. Zelfs zijn grootvader had hem niet in actie gezien… zo rap ging het. Ook zijn derde kamp won hij met ippon. In zijn vierde kamp werd, na een score met waza-ari onmiddellijk gevolgd door houdgreep, in zijn voordeel beslecht. 1e in zijn poule.

Andres, ook te jong om in België aan te treden, won 2 x mooi met ippon. Ook al waren de tegenstanders wat groter dan hij, dat imponeerde hem niet. Zijn 3e kamp won hij met houdgreep. Doordat hij wat moe werd, kon hij in zijn laatste kamp nog een houdgreep onderbreken (1 waza –ari tegen) maar daarna moest hij toch zijn meerdere herkennen in zijn tegenstander met nog een tegenscore van 1 waza-ari. Andres werd mooi 2e in zijn poule van 5.

Jos kwam uit in een systeem met rechtstreekse uitschakeling (vanaf geb. jaar 2000). Zijn eerste tegenstander was te sterk (latere winnaar) en schakelde Jos snel uit met een (mooie) ippon. Daarna hernam Jos zich door te winnen met ippon en na een grondgevecht te scoren met houdgreep. Echter voor de 3e plaats liet hij zich listig pakken (uit evenwicht gebracht) in een houdgreep. Een verdiende 5e plaats op 11 deelnemers.

Gillian betrad als laatste de mat. Hij weet nu dat “Hollanders lange gasten zijn”. Hij was niet alleen de jongste in zijn reeks, maar ook de kleinsten. Bon. In zijn eerste kamp kwam hij te kort. Verloren met ippon. In zijn tweede kamp vocht hij verbeten terug. Echter een waza-ari achter kon hij niet meer ophalen.

$p$p$p$p
$p$p$p